
Autopurkamot ovat kierrätyksen uranuurtajia. Suomessa
autoja on purettu ja niistä irroitettuja, vielä
käyttökelpoisia varaosia otettu järjestelmällisesti
uudelleenkäyttöön jo sotavuosistamme lähtien.
Varaosina käyttökelvottomat metalliosat on toimitettu
murskauslaitoksen kautta uusien tuotteitten raaka-aineeksi.
Suomessa
päätyy elinkaarensa päähän vuosittain
noin 100 000 autoa. Näitä ovat vakuutusyhtiöiden
lunastamat purettavaksi määrätyt kolarivaurioituneet
autot, autonomistajien käytöstä poistamat autot
sekä kaupunkien ja kuntien huostaan joutuneet hyljätyt
autot. Keskimääräinen romutusikä on 18
vuotta. Henkilöautojen keski-ikä Suomessa on 10,5
vuotta.
EU:n romuajoneuvodirektiivi
määritttelee, että vuoteen 2006 mennesssä
romuajoneuvon keskimääräisestä painosta
on uudelleenkäytettävä ja hyödynnettävä
85% ja vuoteen 2015 mennessä 95%.
EU:n direktiivi
romuajoneuvojen jätehuollosta koskee henkilöautoja,
pakettiautoja ja eräitä muita ajoneuvoja. Direktiivi
määrittelee tarkkaan mm. keräyksen, säilytyksen
ja esikäsittelyn.
Esikäsittelyssä
autosta poistetaan kaikki ympäristölle vaaralliset
aineet ja osat. Poistettavat nesteet, kuten polttoaine, öljyt,
jarruneste, jäähdytinneste sekä pesunesteet
kerätään tarkoituksenmukaisiin varastointisäiliöihin
erillisvarastointia varten. Ongelmajätteeksi luokiteltavat
nesteet toimitetaan ongelmajätelaitokseen käsiteltäväksi.
Renkaat irroitetaan ja kierrätetään valtakunnallisessa
kierrätysjärjestelmässä. Akku ja katalysaattori
irroitetaan. Räjähdysvaaralliset osat, kuten turvatyynyt
poistetaan tai tehdään muuten vaarattomiksi.
Suomessa
EU:n romuajoneuvodirektiivi tuli voimaan 1.9.2004 uuden jätelain
ja asetuksen romuajoneuvoista valmistuttua.
Takuupurkamot
ovat valmistautuneet EU-direktiiviin jo hyvissä ajoin.
Direktiivin vaatimat imutyhjennyslaitteet ja asianmukaiset
tilat olivat ensimmäisellä jäsenpurkamolla
käytössä jo vuonna 1999, nyt kaikilla.
|